Vraag en antwoord

Zoeken in vraag en antwoord

  1. Ik wil goederen kopen. Wat moet ik doen?
  2. Welke goederen worden er verkocht?
  3. Worden er op andere locaties dan Soesterberg ook goederen verkocht?
  4. Zijn er nog verkopen naast de maandelijkse openbare verkoop?
  5. Wanneer worden de kijkdagen gehouden?
  6. Verstrekt u telefonische informatie over de kavels?
  7. Wanneer staat de catalogus op internet?
  8. Waar kan ik mij registreren voor het online bieden?
  9. Wanneer kan ik bieden?
  10. Hoe kan ik online bieden?
  11. Mijn account is geblokkeerd, ik krijg de melding dat mijn gebruikersnaam / wachtwoord driemaal verkeerd is ingevoerd, wat moet ik doen?
  12. Gebruikersnaam vergeten?
  13. Kan ik na sluiting van een verkoop nog bieden?
  14. Wanneer krijg ik bericht of een kavel aan mij gegund is?
  15. Hoe is de factuur van Domeinen RZ samengesteld?
  16. Hoe kan ik betalen?
  17. Wat zijn de openingstijden in de afhaalweek?
  18. Wanneer staan de uitslagen op internet?
  19. Wat betekent 'niet gegund'?
  20. Hoe kan ik mijn abonnement op de nieuwsberichtenservice opzeggen?
  21. Wat zijn kosten voertuigonderzoek RDW (schouwing), buitenlands gekentekende voertuigen?
  22. Wat betekent: 'onvoldoende info voor NAP'?
  23. Wanneer moet ik BTW betalen?
  24. Wanneer moet ik BPM betalen?
  25. Wanneer moet ik invoerrechten betalen?
  26. Krijg ik mijn emballagegeld direct terug wanneer ik mijn emballage inlever?
  27. Hoe zit het met de APK?
  28. Wat zijn de 'bijzondere voorwaarden verkoop goederen JFC HQ Brunssum'?
  29. Wat is een CVO (Certificaat van Overeenstemming)?
  30. Wanneer moet ik een snelle motorboot registreren?
  31. Wat betekent terugroepactie?

 

Ik wil goederen kopen. Wat moet ik doen?

Als u mee wilt doen aan een verkoop, kunt u de catalogus raadplegen en een kijkdag bezoeken. De locaties en bezichtigingstijden staan in de verkoopkalender. Wilt u daadwerkelijk kopen, dan kunt u vanaf de kijkdag tot de sluiting van de verkoop online bieden via de catalogus. De sluitingsdata en -tijden van de verkoop vindt u in de verkoopkalender.

Naar boven

Welke goederen worden er verkocht?

De goederen die Domeinen RZ verkoopt, staan in de catalogus. De locaties van verkoop vindt u via de link "Bezichtigingslocaties" boven aan de pagina in elke catalogus. Alle kavels in de catalogus staan in Soesterberg, tenzij in de kavelomschrijving is aangegeven dat een kavel elders staat.

Naar boven

Worden er op andere locaties dan Soesterberg ook goederen verkocht?

In principe verkoopt Domeinen RZ alles vanuit de verkooplocatie in Soesterberg. Uitzonderingen worden in de kavelomschrijving vermeld. Het betreft dan een kavel op een buitenlocatie. Dit kunnen ook andere DRZ locaties zijn.

Naar boven

Zijn er nog verkopen naast de maandelijkse openbare verkoop?

Domeinen RZ verkoopt normaal gesproken via de maandelijkse openbare verkoop.

Er zijn situaties die een andere aanpak vereisen; in dit soort gevallen kiest Domeinen voor een overige openbare verkoop.

Wilt u op de hoogte worden gehouden van deze verkopen, klik dan bij uw account het vinkje bij "Extra" aan. U krijgt dan een mailalert als er een bijzondere verkoop is.

Geïnteresseerden worden per e-mail geïnformeerd over de kijkdag en de sluiting van deze verkoop. Het gaat hier om een ander type goederen dan de goederen die in de maandelijkse verkoop worden verkocht, bijvoorbeeld uiteenlopende voor demontage bestemde goederen of nautische markeringsmaterialen.

Uiteraard kunt u zich ook op ieder moment afmelden voor deze service. U doet dit door het eerder genoemde vinkje weer uit te zetten.

Naar boven

Wanneer worden de kijkdagen gehouden?

De verkooplocatie Soesterberg houdt iedere eerste maandag van de maand een kijkdag, van 10:00 uur tot 15:00 uur (let op uitzonderingen in verband met feestdagen). Op deze kijkdag kunt u de aangeboden voertuigen bekijken. De bezichtigingen op andere locaties, de zogenaamde buitenlocaties, worden gehouden op de dinsdag of woensdag na de kijkdag op Soesterberg. De openingstijden voor deze locaties kunnen verschillen. Alle actuele data en tijden staan in de verkoopkalender.

Naar boven

Verstrekt u telefonische informatie over de kavels?

Nee, alle informatie staat in de catalogus. Op de kijkdag kunt u de kavels uitgebreid bekijken. Aanvullende uitleg over de kaveltekst , zoals kosten kentekenbewijs en voertuigenonderzoek, vindt u op:

Naar boven

Wanneer staat de catalogus op internet?

De catalogus staat in de loop van de donderdag voor de maandelijkse kijkdag op deze website. Als u zich aanmeldt voor de nieuwsberichtenservice wordt u automatisch op de hoogte gehouden.

Naar boven

Waar kan ik mij registreren voor het online bieden?

 Wilt u voor de eerste keer online bieden bij Domeinen RZ, registreer dan eerst uw gegevens. 

Onthoud uw gebruikersnaam en wachtwoord goed, dit zijn uw inloggegevens voor het online bieden bij Domeinen RZ.

Naar boven

Wanneer kan ik bieden?

Op de kijkdag vanaf 08:30 uur tot de sluiting van de verkoop (zie verkoopkalender) is de biedknop zichtbaar in de catalogus en kunt u bieden als u een biedaccount heeft aangemaakt.

Naar boven

Hoe kan ik online bieden?

Wilt u voor de eerste keer online bieden bij Domeinen RZ, registreer dan eerst uw gegevens. 

Onthoud uw gebruikersnaam en wachtwoord goed, dit zijn uw inloggegevens voor het online bieden bij Domeinen RZ.

Ga om online te bieden naar de juiste verkoop via het tabblad Catalogus.

Online bieden kan vanaf de kijkdag tot de sluiting van de verkoop, raadpleeg hiervoor de verkoopkalender.

Klik in de catalogus op de knop 'Bieden' (deze knop is vóór de kijkdag niet zichtbaar) onder de kavel waar u op wilt bieden.
Bij de eerste kavel waar u op biedt, zult u de Algemene voorwaarden in beeld krijgen, nadat u akkoord bent gegaan met de Algemene voorwaarden, kunt u uw bod invullen.
Doe dat in hele euro's, bijvoorbeeld '400'.

klik op:

  • 'Terug' als u zich heeft vergist in kavelnummer;
  • 'Opslaan en terug naar catalogus' als u op meer kavels wilt bieden;
  • 'Opslaan en naar biedingenoverzicht' als u uw bieding wilt afronden.

In het 'Biedingenoverzicht' ziet u alle kavels waarbij u een bedrag heeft ingevuld.

Klik op:

  • 'Naar catalogus' als u op meer kavels wilt bieden;
  • 'Akkoord' als u het eens bent met de biedingen.

Na 'Akkoord' komt u in het inlogscherm, vul uw gebruikersnaam en wachtwoord in en klik op 'Inloggen'.
U krijgt uw gegevens (ter controle: let vooral op uw e-mailadres!) te zien, klik onderaan de pagina op 'Verzenden'.
In beeld ziet u dat u uw biedingen kunt bevestigen via uw e-mail vóór de sluiting van de verkoop.

Ga naar uw mailbox en klik op de link 'bevestigen biedingen' in de e-mail met als onderwerp 'Voorlopige bieding'.
Hiermee opent u het scherm 'Bevestiging bieding(en)' in uw internet browser.

Controleer uw biedingen en factuuradres, vul de ('dronken') code van het plaatje in en klik op 'Akkoord'.
Uw biedingen zijn nu definitief.

Ter informatie ontvangt u nog twee e-mails, een overzicht van uw biedingen en een bevestiging van de verwerking van uw biedingen.

Naar boven

Mijn account is geblokkeerd, ik krijg de melding dat mijn gebruikersnaam / wachtwoord driemaal verkeerd is ingevoerd, wat moet ik doen?

Als u uw webbrowser (bijv. Internet Explorer of Safari) afsluit en opnieuw opstart, kunt u weer proberen in te loggen.

Als u uw wachtwoord niet meer weet, kunt u via het icoontje rechts bovenaan de pagina een nieuw wachtwoord aanvragen.

Als u uw gebruikersnaam niet meer weet, kunt u via het icoontje rechts bovenaan de pagina uw gebruikersnaam opvragen.

Naar boven

Gebruikersnaam vergeten?

 Indien u uw gebruikersnaam bent vergeten kunt u via 'Gebruikersnaam vergeten' een nieuwe gebruikersnaam aanvragen.

Naar boven

Kan ik na sluiting van een verkoop nog bieden?

U kunt alleen bieden op kavels van een verkoop die nog niet gesloten is. De sluitingsdatum van de verkoop kunt u vinden in de verkoopkalender.  

Naar boven

Wanneer krijg ik bericht of een kavel aan mij gegund is?

Na de sluiting van de verkoop worden de gunningen (facturen) op vrijdag per e-mail verzonden.

In de loop van de vrijdag na sluiting van de maandelijkse openbare verkoop worden de uitslagen op internet gepubliceerd.

Naar boven

Hoe is de factuur van Domeinen RZ samengesteld?

Wanneer een kavel aan u gegund wordt, wordt altijd 15% opgeld berekend over het door u geboden bedrag. Daarnaast moet u bij Domeinen RZ soms extra kosten betalen, bijvoorbeeld BTW (over biedprijs plus opgeld), een waarborgsom en eventueel emballage (statiegeld voor krat of palletbox). Deze kosten worden per kavel in de catalogus vermeld.

Het overschrijven van voertuigen etc. kost € 9,70.

 

Reguliere kavel

Kavel met 21% BTW

Kavel met 21% BTW en emballage

Biedprijs

€ 1.000,00

€ 1.000,00

€ 1.000,00

15% opgeld

€ 150,00

€ 150,00

€ 150,00

21% BTW

 

€ 241,50

€ 241,50

Emballage

 

 

€ 700,00

Koopsom

€ 1.150,00

€ 1.391,50

€ 2.091,50

Naar boven

Hoe kan ik betalen?

Snel en betrouwbaar betalen via iDEAL kan nu ook bij Domeinen Roerende Zaken (DRZ).
Vanaf 5 december 2016 kunt u facturen tot € 50.000,- via iDEAL betalen.
Op de digitale factuur vindt u de link naar iDEAL.

Daarnaast kunt U met een Nederlandse pinpas betalen op de verkooplocatie. Houdt u hierbij wel rekening met het maximale bedrag dat u van uw bank mag pinnen.

Het is ook mogelijk het geld over te maken, op IBAN rekeningnummer NL39 INGB 0705003175 (SWIFT/BIC code INGBNL2A), ten name van Domeinen Roerende Zaken te Apeldoorn, onder vermelding van het factuurnummer. Houdt u er rekening mee dat het geld op de rekening van Domeinen RZ moet staan, voordat u de kavels mag afvoeren.

Contant betalen is niet mogelijk.

Naar boven

Wat zijn de openingstijden in de afhaalweek?

U kunt uw kavels afhalen in de afhaalweek van 08:00 uur tot 16:00 uur, tenzij anders vermeld bij de bezichtigingslocatie in de catalogus.

Wanneer u de gekochte kavels niet binnen de gestelde afhaaltermijn ophaalt, brengt Domeinen RZ een boete van € 25,00 per kavel per dag in rekening. Voordat de koper kavels meeneemt, moet hij deze boete aan de balie voldoen. De afhaaltermijn vindt u in de verkoopkalender en op de factuur die u ontvangt.

Naar boven

Wanneer staan de uitslagen op internet?

Na de sluiting van de verkoop staan de uitslagen in de loop van de volgende dag op de site. De uitslagen worden gepubliceerd bij de kavels in de catalogus en als lijst in pdf-formaat. Als u een melding wilt ontvangen wanneer de uitslagen op internet staan, dan kunt u zich aanmelden voor de mail alert door MailAlert in uw account aan te vinken.

Naar boven

Wat betekent 'niet gegund'?

Als een kavel niet gegund wordt, dan is deze niet verkocht. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Hierover wordt niet gecommuniceerd. Mogelijk wordt de kavel op een van de volgende verkopen weer aangeboden. 

Naar boven

Hoe kan ik mijn abonnement op de nieuwsberichtenservice opzeggen?

Klik op het icoon rechts bovenaan de pagina, vul uw gebruikersnaam en uw wachtwoord in en klik op OK. Haal vervolgens het vinkje weg bij Nieuwsberichtenservice en klik op 'Opslaan'. U ontvangt nu geen berichten meer van Domeinen RZ. U kunt zich altijd weer abonneren op de nieuwsberichtenservice.

Naar boven

Wat zijn kosten voertuigonderzoek RDW (schouwing), buitenlands gekentekende voertuigen?

In verband met de legeskosten van het onderzoeken van buitenlands gekentekende voertuigen zullen de kosten hiervan ad € 150,00 doorberekend worden aan de koper. Indien u een buitenlands voertuig koopt, zullen op de gunning/factuur de kosten hiervoor vermeld staan onder 'kosten voertuigonderzoek RDW buitenlands gekentekende voertuigen'. Hierover wordt geen opgeld berekend. Bij het afhalen van het voertuig ontvangt de koper een RDW-document hiervan. Het document is geen technische beoordeling en geen toetsing of het voertuig voldoet aan alle te stellen toelatings- en permanente eisen. Dit dient alsnog te gebeuren tijdens een keuring/onderzoek bij een van de keuringstations of bij een andere afdeling van de RDW. 

Naar boven

Wat betekent: 'onvoldoende info voor NAP'?

Er zijn voor dit Voertuig Identificatie Nummer (VIN) onvoldoende gegevens in de NAP databank om de kilometerstand van het voertuig te controleren. 

Naar boven

Wanneer moet ik BTW betalen?

U betaalt BTW over een kavel indien dit in de kavelomschrijving of rectificatie is vermeld. 

Naar boven

Wanneer moet ik BPM betalen?

Informatie over de belasting van personenauto's en motorrijwielen (BPM) is te vinden op www.douane.nl

Naar boven

Wanneer moet ik invoerrechten betalen?

U betaalt Invoerrechten over een kavel indien dit in de kavelomschrijving of rectificatie is vermeld.

Naar boven

Krijg ik mijn emballagegeld direct terug wanneer ik mijn emballage inlever?

Nee, Domeinen RZ verwerkt geen contant geld. Wanneer u de emballage heeft ingeleverd, wordt er een betaalopdracht gemaakt. Het geld wordt vervolgens zo snel mogelijk naar uw rekening overgemaakt.

Naar boven

Hoe zit het met de APK?

Voor informatie over de APK-keuring van motorvoertuigen kunt u terecht bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). Op de website van de RDW vindt u ook informatie over de vervaldatum van de APK. 

Naar boven

Wat zijn de 'bijzondere voorwaarden verkoop goederen JFC HQ Brunssum'?

(Joint Forces Command Head Quarters Brunssum)

In de bijlage leest u meer over de bijzondere voorwaarden voor de verkoop van goederen van JFC HQ Brunssum, voorheen Afnorth.

Naar boven

Wat is een CVO (Certificaat van Overeenstemming)?

Het Certificaat van Overeenstemming (CVO) is het 'geboortebewijs' van het voertuig. De fabrikant geeft een Certificaat van Overeenstemming af voor een voertuig dat is gebouwd volgens een Europese typegoedkeuring.

Met het CVO kunt u aantonen dat het voertuig voldoet aan de gestelde toelatingseisen.

Het kan voorkomen dat bepaalde technische gegevens op het buitenlandse kentekenbewijs ontbreken, met name de trekgewichten en milieugegevens. Als u een CVO overlegt, komen alle relevante (milieu)technische gegevens op het Nederlandse kentekenbewijs en/of in het kentekenregister te staan.
Bron: RDW

Naar boven

Wanneer moet ik een snelle motorboot registreren?

Registratie van een snelle motorboot is verplicht op bijna alle binnenwateren. Een snelle motorboot registreert u bij de RDW. U kunt de registratie regelen op het postkantoor. Meer informatie vindt u op www.rijksoverheid.nl en/of www.rdw.nl

Naar boven

Wat betekent terugroepactie?

Een terugroepactie is een actie die vanuit de fabrikant wordt georganiseerd. Het is belangrijk dat u op de uitnodiging van de fabrikant om deel te nemen aan de terugroepactie ingaat. Indien DRZ hierover is geïnformeerd dan wordt dit bij verkoop van het voertuig in de kaveltekst vermeld. Of er een terugroepactie op een voertuig van kracht is, kunt u controleren op de website van de RDW.

(Bron: RDW)

Naar boven

Sluiten

www.domeinenrz.nl maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.